resepi pizza

assalammualaikum & salam sejahtera

laparrr nyeee perutttt.... jom buat pizza....
simple je kot pizza ni . . tapi rasa dia memang mantap..
nak tau cam ne cara nya ? cara paling simple..
ok jom tgk kat bawah....

bahan untuk doh :
- 500 tepung high protein
- gula
- garam
- 1 paket mauripan (ibu roti)
- air
- lelemak sayur / majerin

cara :
masukkan tepung high protein. campurkan gula, garam dan lelemak sayur atau majerin. bancuh mauripan dengan air sejuk smpai naik buih. lepas tu masukkan mauripan tadi kedalam adunan tepung. msuk kan air secukupnya... gaul adunan tadi sehingga menjadi doh... biarkan doh mengembang..


bahan-bahan  untuk inti :
- daging ayam di cincang
- sos
- pati ayam
- garam
- bawang merah (di cincang halus )
- bawang putih ( di cincang halus)
 - minyak

cara :
campurkan semua bahan. gaulkan . panaskan kuali. masukkan minyak ke dalam kuali. tumiskan campuran tadi sehingga masak.


bahan-bahan untuk hiasan :
- bawang merah ( di cincang halus )
- bawang putih (di cincang halus )
- lada benggala ( di potong dadu )
- lada merah & hijau ( di potong )
- keju mozarella
- sosej
- cendawan butang
- oregano

cara buat pizza :
ambil doh tadi.. penyek kan kat dalam bekas pembakar.. sapukan sos di atas doh.. taburkan inti, bawang merah, bawang putih dan hiaskan pizza anda mengikut cita rasa masing2... last skali taburkan oregano dan keju mozarella... dan bakar di dalam oven..

 rupa tak seindah rasa... ok... jadilah pizza tadi... amacam ? ok tak ? perghh mabeles...
simple kan resipi aku buat ? err ok la tu.. den pun men tabur, letak , campak ja,,,
asalkan jadi dan sedap... ok .. korang pun bole lah cuba n try... 

5 comments:

Bro ahmad said...

waaah sedapnya pizza, ninachocotaz sinpan dulu syiling tu boleh,,bro boleh bayar rm10.....k

NinaChocotaz said...

@Bro ahmad sedap la jugak... huhuhu.. bole2..

~ Cik Azz ~ said...

Wahhh....

Ni dah lawan tokey dah ni..

hahaha..

takpe2.. pasni akak lak nak cuba buat pizza tu... kehh3..

NinaChocotaz said...

@~ Cik Azz ~ haha kak azz.. ne ade lawan... cbe la.. sedap au.. ^_^

iPai said...

Hye .. kalau kita tunjuk cara buat pizza ala bujang kat sini boleh ? Ia dipanggil Paratha Pizza Kebab

Selamat menjamu selera ye